Diploma Farmasi UniKL RCMP Part 2

ASSALAMUALAIKUM


6th April 2014 - Lately nie, agak ramai 'bakal junior' Diploma Farmasi UniKL RCMP yang contact saya, tanya about this course.. seriously, teringat kenangan lama time saya nak daftar masuk RCMP.. rinduu.. lagi lagi bila terkenangkan lagi beberapa bulan je nak jejak kaki ke campus.. then, babai Ipoh.. say hye to Hospital Penang.. :)

okay, memandangkan ramai yg bertanya.. then bila on blog, tengok pageview, search keyword.. kebanyakannya pasal Diploma Farmasi kat UniKL nie.. and now, saya terasa makin excited and lagi seronok nak mengalu-alukan kedatangan adik adik ke UniKL RCMP bulan Jun nanti.. ehem.. super senior laa katakan ^_^v  ...eh.. kami bukan pembuli taw! ;p

okay, saya taktau nak cerita pasal apa.. but i think.. saya just nak bagi guideline or preparation before masuk UniKL.. :)

*Saya buat dalam bentuk soalan yg selalu ditanya oleh bakal junior :)

1) Saya dah apply online.. macam mana saya nak tau whether application saya diterima or ditolak? UniKL hantar surat ke rumah ke?

Untuk application status, adik boleh check online jugak.. UniKL tak hantar surat ke rumah.. adik buka website admission http://www.unikl.edu.my/web/admission/  then click check application status.. kat situ dia ada sediakan schedule.. means.. dia depends on date kita apply.. dah check dah? berjaya? whoahh.. Tahniahh!!! :)

2) UniKL memang tak hantar surat or form ke rumah ke?

Tak.. sekarang nie zaman IT.. semua online.. so, bila application kita dah berjaya, kita kena print sendiri offer letter and borang borang yg berkenaan.. then, kita isi lengkap lengkap.. 

3) Berapa yuran pendaftaran untuk Diploma Farmasi UniKL RCMP?

okay, untuk yuran, saya tak boleh nak cakap "tu lah jumlah nya".. sebab kadang kadang yuran pun berubah jugak jumlah nya.. tapi kalau diikutkan batch saya (July 2012 - Jun 2015), yuran pendaftaran RM2250.. mahal? err.. yup.. yuran agak mahal.. lagipun kita kan course yg related dgn medic, that's why mahal...

UPDATE! Maaf, yuran pendaftaran RM2250 tu tak fixed.. Amount tu boleh berubah-ubah.. Mungkin sekarang nie, yuran pendaftaran tu dah naik..

4) Mahal nye kak.. family saya orang biasa je.. tak mampu nak bayar yuran sebanyak tu..

in this case, MARA akan faham .. tak semestinya student yg apply IPTS nie semua orang kaya.. saya pun orang biasa je.. so, MARA ada sediakan pinjaman pendahuluan MARA untuk student yg kurang berkemampuan untuk bayar yuran yg RM2000++.. untuk pinjaman pendahuluan, student akan dapat RM1500... :) macam mana nak apply? click sini
UPDATE!! 27 JUNE 2017 - No more pinjaman pendahuluan MARA
4) Bila kita nak bayar balik pinjaman pendahuluan MARA nie?

MARA akan tolak RM100 dari elaun kita setiap bulan.. means, elaun bulanan RM535.. then nanti akan jadi RM435.. MARA akan tolak until RM1500 tu selesai.. then, bulan bulan beikutnya, kita dapat elaun macam biasa.. yippiee!!

5) Kita dapat elaun bulanan? Serius?

Yup! Time minggu orientasi nanti, ada staff bahagian loan yg akan bagi briefing pasal MARA.. tapi maaf.. MARA just untuk peribumi sahaja.. tapi PTPTN pun disediakan untuk bukan peribumi.. don't worry.. :) okay, taklimat MARA nie, kena focus betul betul.. ikut cakap staff tu.. isi borang betul betul.. sediakan dokumen yg diminta.. if tak faham, boleh terus tanya puan/encik tu.. staff bahagian loan akan bantu sehinggalah kita dapat loan :)
UPDATE!! 27 JUNE 2017 - Elaun bulanan depends on syarat kelayakan. but syarat kelayakan pun dah berubah so I tak sure siapa yang akan dapat and tak akan dapat elaun bulanan. sorry
6) Masuk masuk je terus dapat elaun?

Tak.. kita akan dapat elaun pada hujung sem 1 or awal sem 2.. MARA sgt sgt strict.. salah sikit, kena reject.. then kena buat balik.. kalau macam tu memang ambil masa yang agak lama.. if kita ikut arahan MARA, document semua complete, insya Allah cepatlah dapat.. nanti kita akan dapat cheque.. cheque tu elaun kita untuk satu sem.. plus elaun perkakas dan elaun buku untuk setahun.. maksudnya kat sini, time sem 1, kita kena pandai pandai survive.. guna duit parents dulu.. but end of sem, MARA bayar balik .. insya Allah :)


wahh.. agak panjang entry nie.. alamak! dah Maghrib.. saya stop kat sini dulu.. insya Allah if ada masa dan kelapangan, insya Allah saya update untuk part 3 pulak ye :)

Assalamualaikum

142 comments:

  1. Akak, saya nak tanya saya dapat tawaran diploma in pharmacy kat KPJ and diploma in radiography kat UNIKL RMCP. Dip radiografi ni byk peluang kerjaya tak? Pendapat akak pilih KPJ or RMCP?

    ReplyDelete
  2. @Anonymous

    Diploma in pharmacy KPJ? Sejujurnya akak cakap..pilihlah KPJ.. :) bukan akak cakap RCMP x bagus, tapi kalau ikutkan course, better ambik pharmacy sebab adik dah dapat tawaran tu.. :) itu pendapat akak.. kalau adik ragu ragu, cuba tny family and org terdekat or counsellor ...:)

    ReplyDelete
  3. Salam ... kalau nak tanya pasal medical elctronic di unikl bmi akak rasa okay tak . Sebab saya rasa sangat down bila family semua ckp yg unikl nie tak bagus sebab swasta mahal lah ape lah . Boleh tak kalau akak tau untuk terangkan balek pasal unikl

    ReplyDelete
  4. Waalaikumussalam.. okay ,first of all, tu biasa dik.. akak dulu pun macam tu jugak.. sampai dicop BODOH sebab tolak tawaran IPTA and Matriks.. semua akan anggap IPTS nie mahal.. budak bodoh and anak org kaya.. tu biasa dik.. kene kuat je.. tutup je telinga tuu..

    okay.. adik boleh explain kat family.. ni cadangan akak ..

    first, adik ckp.. UniKL nie tersangat laa pentingkan practical.. maksudnye, if IPTA or IPTS lain, dia akan focus on theory only.. semua depends on lecture note without any practical such handling the machine.. but in UniKL, practical is our priority..

    then, adik ckp yg IPTS memang mahal.. tapi UniKL ni under MARA.. kita boleh mohon pinjaman MARA.. then setiap bulan kita akan dapat elaun RM535 sebulan.. sape nak bagi sebanyak tuu?? memang pada awal2 nak maasuk and sementara application MARA diterima, kita akan guna duit sendiri.. tapi kejap je.. lepas tu bila MARA dah diluluskan, kita akan dapat elaun sebelum2 nye.. so boleh back up duit yg kte dah guna awal2 tuu..

    next, memang MARA nie pinjaman.. sama je dgn PTPTN.. tapi andaikata kita pinjam RM53,000.. kita takkan bayar fully RM53,000.. pinjaman kita akan dapat discount based on pointer kita.. mane lah tau kita just bayar 10% je.. so RM5300 je kte kne bayar.. murah kan?

    kalau nak dibandingkan dgn IPTA? MARA tak tanggung IPTA.. MARA just tanggung IPTS je.. kalau IPTA, kene apply PTPTN.. pinjam PTPTN RM20,000.. bayar balik RM25,000.. sanggup ke? selagi boleh elak PTPTN, elaklah .. tu nasihat akak :)

    adik boleh try slow talk dgn family.. atau pun adik boleh jumpe counsellor sekolah adik dulu.. minta pendapat dan nasihat..cikgu cikgu kat sekolah akak yg sarankan akak apply UniKL... semua ckp bagus.. alhamdulillah.. akak rase akak dpt ringankan skit beban family bile dpt MARA.. yg penting skrng kite just belajar.. try dpt pointer terbaik.. then byr hutang pun sikit je :)

    akak harap akak sedikit sebanyak dpt tolong adik :)

    ReplyDelete
  5. wah..detail..senior yg baik ni.. :)

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum ..akak saya dapat tawaran untuk masuk diploma farmasi (intake june)..Pada mulanya , saya haraplah dapat asasi dekat upu yg saya mohon tu ..Kiranya unikl ni sebagai backup jela..Tapi, lepas tahu asasi ni belajar rushing2 .saya rasa takut pulak .Teringat saya ada mohon unikl . Saya nak fikir masak2 la lepas nie sama ada nak pilih diploma di unikl ataupun asasi yang saya pilih di borang upu (kalau dapat la )Akak anggarkan kos diploma farmasi nie berapa agak2 harganya ? Oh ya , akak ada pengalaman tak masuk stpm ? Saya dapat tawaran masuk stpm bidang sains di methodist boys school , kuala lumpur . Saya terfikir nak try masuk stpm dulu sebulan sementara tunggu upu dan buat keputusan masuk universiti terpilih di borang upu ataupun unikl..Saya review pelajar stpm sains sebelum nie ramai lari dari sains ke sastera.Akak rasa apa pendapat akak tentang stpm?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Please jangan masuk methodist boys kl(mbsskl) tu.yuran dia mahal kalah yuran sekolah swasta. Saya pernah study kat situ f1-f3.. then nanti ada hari keluarga kena bayar kat sekolah banyak gila. N semua kesalahan akan dikenakan denda duit. Ex: pakai stokin hitam putih kena bayar rm2.

      Delete
  7. @farah. fauzi

    Keterangan akak ni sangat membantu..Ramai ibubapa bumiputera mengharapkan IPTA daripada IPTS . Saya tak tahu pulak pasal PTPTN di IPTA . Niat saya cuma mahu meringankan beban ibu dan ayah saya .Bayangkanlah akak , masa spm dulu ..duit tusyen saya je dekat RM 400 sebulan untuk tusyen physic , chem , bio dan add math .Belum campur duit belanja ,duit braces (RM200 sebulan)swasta dan lain2 .Saya paling kesian ayah saya..Setiap hari jumaat dia terpaksa tunggu saya habis tusyen pukul 10 malam dalam lori sedangkan ayah saya baru balik kerja.Saya menangistengok ayah saya tapi saya lap air mata sebelum masuk kenderaan.Walaupun pendapatan ayah,mak saya agak lumayan..Tapi mereka bekerja macam buruh untuk dapat gaji tu .Keringat ibu dan bapa saya sangat menyentuh hati saya :)Saya harap dapat balas jasa mereka lepas ni :)

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum Akak. Just now saya baru je apply diploma in radiography in unikl RCMP. Tapi tu laa unikl ny kan under swasta and of course yuran nya pun mahal. Saya survey blog students unikl and ada yang cakap if masuk unikl ny automatic kita dapat pinjaman Mara, is it true? And if score exam dapat pointer 3.5 and above automatic loan tu convert jadi scholarship, betul ke? Boleh Akak terangkan pasal course fees di unikl? Saya nak yakinkan parents saya about my decision nak ambil ipts. Hopefully Akak boleh tolong saya because I read your explanation at current comment sedikit sebanyak membantu saya. Saya berharap sangat dapat achieve course yang saya idamkan sebab radiographer is my real ambition. Terima kasih Akak, May Allah bless you always :)

    ReplyDelete
  9. @Anonymous

    Waalaikumussalam.. alhamdulillah.. tahniah dik dpt offer diploma farmasi UniKL RCMP :) okay.. act kalau adik nak masuk asasi pun boleh, tapi mmg agak rushing..sebab setahun je.. sama macam matrik.. kte tak boleh leka.. masuk je terus kene focus.. sbb skjp sgtt.. so kalau rasa tak mampu atau takut, akak nasihatkan, takpe lah.. ambik je la jln pnjg..

    kalau cerita psl kos.. kos pengajian/ yuran pengajian RM52k.. tp tu cerita MARA la kan.. kalau nk ckp psl brg2 bljr farmasi .. mmg takde la.. takde kene beli brg khas mcm student architecture tu.. takde.. tp kalau kos hidup kat sini.. anggarkan rm500 sebulan (sama mcm elaun bulanan).. tp jgn terlalu enjoy.. pandai2 berjimat cermat.. itu je nasihat akak :)

    okay, kalau pasal STPM pulak.. STPM mmg bagus.. tmpoh masa pun agak lama berbanding Asasi and Matrik.. tapi personally akak ckp, STPM mmg susah.. lagi2 kalau aliran Science..sebab tu ramai yg lari ke sastera. dulu senior2 akak kat sekolah, melayu memang tak ramai ambik course science stpm.. kbnykn nye chinese.. kalau sastera tu.. akak x sure kalau time bachelor boleh ambik course science or tak..

    akak nasihatkan.. ikut kata hati adik.. kalau adik memang minat farmasi, pilihlah unikl.. :) tawaran tak semestinya dtg dua kali.. kita tak pasti kalau lepas STPM, adik akan ditawarkan farmasi lg or tak.. biar lah kite gne jln pnjg. asalkan still dlm lndsn yg betul :)

    tapi adk pikir masak2.. istikharah.. akak just bg pndpt akak.. tu semua depends kat diri adik sendiri.. sebab tu masa depan adik :)

    ReplyDelete
  10. @Anonymous
    tu lah.. orang akan fikir kerajaan je murah.. swasta je mahal.. tapi org tak tau cerita sebaliknya :) orang tua mmg mcm tu dik.. kte kene bnyk explain kat diorang... bg diorang faham.. tu la tugas kte sbg anak :)

    akak faham.. akak pun bukan anak org senang.. bak kata kawan akak, disebabkan dia org susah la dia pilih UniKL.. mmg betul dik.. kene fikir masa depan jugak.. nak bayar balik pinjaman kita tu lagi.. skrng nie alhamdulillah akak dpt ringn kan beban ibu akak .. elaun MARA setiap bulan.. tak perlu guna duit dia bnyk sgt.. just tmbh sikit2.. tu pun dia yg bagi.. :)

    ReplyDelete
  11. @Nurul Athira

    Waalaikumussalam.. tahniah dik dpt offer futher study in UniKL :) okay.. memang akak tak nafikan uran mmg mahal berbanding IPTA.. tapi kita kan ada MARA.. takde la kita automatik dpt MARA.. time masuk nnt kita kene apply MARA.. isi form and documents.. then insya Allah dilulskan.. setakat nie semua student yG layak, dapat MARA.. as long as parents tak kene blocklist oleh MARA :)

    yup.. kte akan dpt discount.. kte just bayar 10% or 5% je.. tak perlu byr semua jumlah yg kte pnjm tu.. :)

    yuran pengajian nie start active time kte dah dpt mara.. then kte akan byr lepas graduate.. based on pointer kte.. time tu la kte boleh tau dpt bpe % discount.. :)

    ReplyDelete
  12. Salam .. akak now akak belajar degree ke ? Haritu diploma unikl total pengajian akak bayar berapa eh .. ade tak pelajar melayu or kawan kawan akak ke yg tak dapat pinjaman mara ? Terima kasih berkongsi ^^

    ReplyDelete
  13. Akak, Pinjaman Mara tu sy lepas ke? Sy ada 6 credit include BM dan MATH. Confirm dpt ke? Parent sy tiada yg diblacklist tapi sy takut result sy membuatkan sy tak dpt pinjaman MARA.

    ReplyDelete
  14. @Anonymous
    Waalaikumussalam.. akak sekarang still diploma.. sem 4 :) total pengajian RM53k++ em setakat nie, yg akak tau, takde.. except dia dpt pnjmn drpd pihak lain..

    ReplyDelete
  15. @Hana
    result SPM tak mempengaruhi pinjaman MARA pun.. kalau biasiswa, baru dia tgk result SPM.. as long as time diploma nnt, result kte x boleh bawah 2.5.. kalau tak nanti, MARA tarik balik pinjaman kite tu..

    ReplyDelete
  16. assalamualaikum akak.. saya dpt tawaran diploma in radiography di unikl rcmp.. hurm.. pada pendapat akak ok x course ni.. sbb saya xda basic physics...saya mcm nk try tp saya takut xley bawak...

    ReplyDelete
  17. Hai saya nak tanya. Saya dah fax surat terima tawaran 2 hari sebelum date line, tapi pada acceptance status masih tak tulis apa2? Harini dateline. Saya ada peluang lgi ke? Mohon pencerahan.

    ReplyDelete
  18. @Anonymous
    Waalaikumussalam.. tahniah dik dpt offer radio :) radio okay je.. tu xpe.. time sem 1 nnt bljr physics jugak.. nnt kne focus and boleh mntk tlg kwn2 yg ade basic. lecturer pun ade :) insya Allah kalau adik minat... try la.. insya Allah boleh.. jgn ckp diri adik tak boleh.. yakin dgn kemampuan diri adik sndiri.. insya Allah boleh dik :)

    ReplyDelete
  19. @Anonymous
    hai.. okay..tu maybe ambik masa sikit.. kalau dlm minggu nie still x tulis apa2, awk try call unikl and tny about it.. peluang tu ada sebab awak dah hantar kan .. mybe just kesilapan teknikal je ..dont worry :)

    ReplyDelete
  20. Akak..saya dah check acceptance status saya..dan dia dah terima pada 7mei lalu..so..sekarang nie cuma bayar duit pendaftaran lepas tu terus pergi sana daftar pada 21 jun nie? Saya takut salahboulak kang...Kak,kawan saya dapat tawaran diploma farmasi kat rcmp..tapi dia x sempat setel rm250 tu sebab dia tunggu upu..sekarang nie upu dia x dapat..jadi dia nak apply balik rcmp..tapi acceptance deadline dia dah tamat..nak buat camne erk kak?

    ReplyDelete
  21. @silent_gurl
    alhamdulillah.. tahniah dik :) yup.. baayr turan pendaftara nsebelum hari pendaftaran.. then bwk slip byrn, borang and dokumen2 yg berkenaan masa hari hari pendaftaran tu.. :)

    oh..da deadline eh? em yg tu akak tak sure dik.. try call unikl then tanya psl nie.. insya Allah boleh :)

    ReplyDelete
  22. Salam kak . tumpang tanya . saya dah apply unikl bagi kos chemical engineering technology(foods)bertempat di UniKL MICET Melaka . akak doakan saya dapat ye sebab saya dah takdapat upu. Amin InsyaALLAH..

    soalan saya . boleh tak akak brief tentang loan mara,yuran pengajian dan jugak hostel .

    first : loan mara tu hanya akan diconvertkan jadi biasiswa kalau kata kita dapat cgpa yang ditetapkan bila final exam je ker ? macam mana pula untuk exam setiap sem 1,2,3 dan seterusnya ? andaikata dapat cgpa 3.50 untuk sem 1 yuran pengajian saya untuk sem 1 tu diconvertkan jadi biasiswa tak ? or hanya lihat pada cgpa final exam tuk diconvertkan jadi biasiswa ?

    second : saya sedia maklum akan yuran pendaftaran yang perlu dibayar ketika pendaftaran(hari pertama dan first sem). soalanya adakah ada yuran pendaftaran tuk setiap sem seterusnya ? yang tu termasuk dalam loan mara tak ?

    dan soalan akhir saya . untuk penginapan bagaimana ye ? saya sedia maklum tentang pelajar baru(first sem) diwajibkan tinggal di hostel . soalan saya.. untuk sem seterusnya kena memohon lagi ke untuk tinggal di hostel ? dan adakah perlu buat bayaran setiap bulan(macam sewa rumah) ?

    maaf untuk semua soalan ini . terima kasih atas info

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam..sorry dik lmbat rply.. okay..insya Allah adik dpt .. aminn :)

      akak jawab ikut soalan adik ye :)

      first : okay, CGPA tu purata pointer kte.. maksudnye CGPA kte ada satu je.. CGPA tu.. ponter GPA sem 1 sampai lah 6.. then bahagi dgn 6 sem.. so nnti dpt la purata tu.. itu lah CGPA.. dia tak convert ikut GPA setiap sem.. dia akan ikut time dah habes pengajian nanti.. then ikut CGPA kte.. so, setiap sem kene maintain pointer la.. :)

      second : yup.. setiap sem ada yuran pendaftaran :) utk yuran pendaftaran x termasuk dlm loan MARA.. MARA just tanggung yuran pengajian dan elaun2 je :)

      last : er.. sorry dik.. akak budak student MICET.. so akak tak tau.. sebab hostel setiap campus lain lain and berbeza.. so serius akak tak tau.. sorry


      Delete
  23. salam akak,,saya dpat twaran diploma farmasi kt UniKL RCMP. saya nk tanye nak buat pinjaman mara tu kena apply sblum masuk unikl rcmp ke slepas masuk tu pun still boleh isi lagi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.. tahniah dik :) sebelum masuk, boleh je prepare document and borang2.. tapi nanti time orientasi nnt staff bhgian loan akan brief pasal nie.. lepas masuk nanti kte uruskan sampai lah settle :)

      Delete
    2. wang pinjaman pendahuluan mara tu lain dngn loan mara yg kite biat masa orentasi lgi kn?i mean buat wang pinjaman pendahuluan mara dahulu...adakah kita buat skali dngn loan mara?

      Delete
    3. Aah.. lain.. pinjaman pendahuluan kita buat sebelum daftar.. apply online.. tp yg loan mars kte kene manual.. kene download borang utk pndftrn tu, then kat situ semua ada.. isi borang, and sediakan dokumen2 yg diminta..

      So ependahuluan tu lain.. loan mara lain.. if dah buat ependahuluan, nnt kte tetap kene apply loan mara.. bukan sekali je..

      Delete
  24. terima kasih :)

    ReplyDelete
  25. salam akak, sy dpt twrn dip in phrmcy di unikl :) sy nk tny pasal loan mara tu. ade yang dpt penuh dan ade yg dpt separuh pinjaman. macam mane tu ek ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.. sorry late.. busy final exam.. hee :D

      oh.. tahniah dik dpt offer dip farmasi UniKL. :)

      oh.. yg loan penuh , kte dpt loan..
      - yuran pengajian (RM5,300 setiap sem)
      - elaun sara diri (RM535 sebulan)
      - elaun alat tulis and perkakas (RM500 - RM600 setahun)

      if half loan, kte just dpt loan utk yuran pengajian je (RM5300 setiap sem) :)

      Delete
  26. Kak, loan mara ni comfirm dpt ke utk pelajr bumiputra ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah semua bumiputra dapat kecuali

      - kte tak apply loan MARA
      - gaji parents above RM40,000 setahun
      - parents di blacklist oleh MARA

      Delete
    2. Akak.. mcm mana lah kalau ayah saya gaji rm5000 sebulan.. o_o xpat pinjam lah ni ?? Tpi rm5000 pun mcm2 nak kna tggung *sigh

      Delete
    3. pasal nie, akak tak boleh nak ckp yes or no.. ni hal MARA.. so, depends on MARA.. kalau ada rezeki, adik dapat lah full loan.. kalau tak, maybe adik boleh dapat half loan? half loan, MARA sediakan pinjaman yuran pengajian.. tapi elaun MARA tak tanggung.. adik try je apply, mana tau ada rezeki dapat full loan :)

      Delete
    4. Kawan2 akak ada tak yg gji parent rm40000 stahun ke atas dpt full loan ?

      Delete
  27. Farah,
    Saya dengar khabar, pihak Unikl akan memindahkan kos-kos tertentu ke kawasan Tasek, Ipoh dan rasanya termasuk dgn kos farmasi. Proses sekarang adalah dalam peringkat signing agreement utk penyewaan bangunan. Ada maklumat tak berkenaan perkara ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes.. saya dengar, start bulan September nanti.. and batch saya dah tak terlibat dlm perpindahan tu because bulan September kami dah start practical kat hospital..so, kami tak dapat bnyk info about it.. sorry..

      Delete
  28. Salam akak. Saya ada terbaca entry pasal UniKL ada tipu students dia sendiri. Akak pernah terdengar tak ada senior akak sebelum ni cerita pasal kes tipu tu?

    ReplyDelete
  29. nak tanya lepas kita buat pinjaman pendahuluan mara tu..bila agak2 boleh dapt duit tu ye?dan bagaimana pula dengan loan mara tu?kne buat sndri atau pihak unikl akan uruskn?mintak tlg otai2

    ReplyDelete
  30. Kalau ependahuluan tu, dlm 2-3 minggu.. paling lama pun sebulan..

    Loan MARA kene buat sendiri.. tp ada guidance drpd staff UniKL bhgian loan.. kalau ada apa2 mslh, boleh terus direct tny staff bhgian loan tu :)

    ReplyDelete
  31. insyallah anak acik anak mendaftar di kampus alor gajah. Doakan semua urusan berjalan lancar

    ReplyDelete
    Replies
    1. UniKL MICET ye? :) aminn.. insya Allah.. kita doakan sama sama :)

      Delete
  32. Salam Akak. Nak tnya yuran pengajian yg diberi tu untuk apa ya? Daftar sem baru ka? N akak boleh brief sikit tak tentang minggu orientasi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.. yuran pengajian tu utk sepanjang 3 tahun kte ambik diploma... kalau akak, total yuran pengajian satu sem rm5,300.. itu yg kte pinjam MARA.. MARA byr kan untuk kita.. dah habis diploma, baru kita bayar balik pinjaman tu :)

      okay, time akak, akak daftar 14 July 2012 (sabtu), then ahad sampai selasa, orientasi kat campus, yg tu lebih kepada briefing psl department or unit2 kat UniKL.. time tu nanti ada staff explain macam mana nak apply MARA..

      then, rabu khamis jumaat kami pegi pangkor, orientasi kat sana.. time tu baru ada activity2 yg best..

      Delete
  33. Alhamdulillah saya dapat diploma farmasi di unikl dan akan daftar di situ nanti. Drpd maklumat yg saya baca, time nak sambung degree mesti dapatkan b untuk biology dan biology spm saya c+. Kiranya saya kena repeat la?

    Satu lagi, betul ke kalau pointer diploma kita gempak, mara offer belajar degree kt overseas?

    Intake june ni dapat tinggal asrama baru tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah.. tahniah :)

      yup.. biology, chemistry, physics and math at least B.. aah.. kene repeat if nak smbung bachelor of pharmacy :)

      kalau case offer belajar degree kat oversea, yes.. tu betul.. tapi.. MARA just offer untuk course yg tempoh nya 3 tahun sahaja.. Bachelor of Pharmacy 4 tahun.. so, maksudnya, MARA tak offer scholarship untuk Bachelor of Pharmacy ke oversea.. if nak scholarship tu, kena sambung dalam course lain la :)

      em yg tu akak tak sure.. sebab batch akak dah nak keluar pracctical.. so kami tak dapat info about hostel baru tu... sorry

      Delete
  34. salam kak . saya dapat tawaran dip farmasi intake jun nie . nak tanya . water heater boleh bawa ke tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.. tahniah dik :)

      water heater boleh :)

      Delete
  35. Asalam kak, sya dgr unikl rcmp tiada cafeteria.. betul ke? klu betul, area mna selalu students unikl rcmp lepak makan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.. aah.. takde.. kat depan campus ade bnyk kedai makan.. dont worry.. melintas jalan, then makan lah.. hee

      Delete
  36. Akak saya intake june ni :) nak taya seterika kat asrama2 ada disediakan tak ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. time kat hostel akak, iron tak disediakan.. kena bawak sendiri.. tapi tak sure kalau hostel lagi satu.. bawak je iron, kot kot nanti takde..

      Delete
  37. Assalamualaikum kak :)
    Sayaa ada duaa soalan hehe

    1.yg semua dokumen utk permohonan mara tu kan ada suruh buat karangan prncgan semua tu perlu buat kat rumah ke or baik buat kat sana nnti ? N perlu kan pngesahan jgk ke ? ?? Hihi mna lah tau kan

    2.Buku2 rujukan pulak beli before or beli kat sana ??

    Thanks kak sudi jawab ! x)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam :)

      better buat kat rumah.. prepare je awal2.. nnt takde lah susah susah nak buat kat sana :) krgn tak perlu pengesahan :)

      buku rujukan? hee.. takde buku rujukan pun.. kalau nak cari info, cari je buku buku kat library.. banyak :D

      Delete
  38. salam akak, ade x student yg lepas dip in phrmcy, sambung course lain ? i mean, mcm smbung MBBS ke. just asking :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh, yeke ? ramai x yg tkr kos mbbs ? thanks akak sbb jwb :D

      Delete
    2. tak jugak.. pharmacy dgn mbbs agak lari.. better terus smbung bachelor of pharmacy..

      Delete
  39. Salam kak , ni ada soalan :) yg dokumen2 utk permohonan mara tu sebenarnya hantar bila ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.. hntr dlm seminggu lps orientasi.. cepat hantar, insya Allah cepat dapat :) tp make sure sume nye complete lah.. :)

      Delete
  40. Akak, week pertama masuk nak kena bawa laptop tak? dengar kata seminggu orientasi..takut hilang pulak kang...lagi 5 hari ja lagi nak masok nie...takut pulak...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. first week tak payah bawak.. orientasi je, so tak de guna laptop.. lepas orientasi, baru lah bawak :) tak pyh takut.. senior sume tak buli junior :p

      Delete
  41. assalammualaikum kak . saya nak tanya kalau dh hbis diploma nk sambung degree under pinjaman mara boleh ke ? ke bila habis diploma kita wajib kerja and then bayar balik mara ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.. kena habis kan hutang.. tapi kalau MARA, kita bayar balik sikit je.. banyak diskaun.. belajar elok2 :D

      Delete
  42. Hi akak. Saya baru apply diploma in pharmacy 12 jun haritu. Dkt situ tulis "application after 1st june will be considered for 2nd intake". Tahun2 yg lps ada 2nd intake tak ? Saya nak sgt masuk unikl rcmp ni tahun ni jgk. Akak rasa ada peluang tak saya diterima masuk selewat-lewatnya bulan Julai ni ? :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai.. oh yke.. akak tak pernah dgr pasal 2nd intake nie..sebelum nie pun takde second intake.. dia ada tulis ke tarikh 2nd intake tu?

      Delete
  43. assalamualaikum kak . sy dapat offer in diploma pharmacy kat unikl rcmp , sabtu nie dah start daftar hehe . banyak soalan nak tanya nie

    1-masa hari pendaftaran nanti tu ada kena bayar apa apa lagi tak selain yuran pendaftaran yg RM2000++ tu ?

    2-kalau pointer gempak kita boleh further degree kat overseas kan . but disebabkan bachelor pharmacy 4 tahun so mara tak tanggung la ? means kalau sambung bachelor pharmaceutical which is 3 tahun je tapi kita still boleh survive ke utk course tu ? banyak perbezaan tak between pharmacy and pharmaceutical nie ?
    3-bila masuk unikl mmg tak dapat terus elaun dari mara kan so agak agak berapa rm yg kita kena standby utk survive tiap tiap bulan ?
    HOPE DAPAT JAWAB :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.. tahniah dpt offer diploma in pharmacy :)

      1- takde.. yuran pendaftaran bukan bayar time hari pendaftaran.. yuran pendaftaran kena bayar sebelum hari pendaftaran.. time hari pendaftaran, kita just kena bawak resit je..

      2-yup.. boleh.. aah.. mara tak tanggung bachelor of pharmacy.. em, bnyk.. pharmaceutical etc tu pointer 2.5 or 3.0 dah boleh masuk dah.. tp pharmacy 3.5.. then kerja utk lepasan bachelor pharmacy better than other..

      3-anggar kan dlm rm500 sebulan, sama macam elaun bulanan mara..tp kena pandai2 jimat lah..

      Delete
  44. Hi akak. Tarikh 2nd intake tu tak tulis pun.. So diploma in pharmacy mmg last intake 21 jun ni lah? Saya punya result online application 20 jun ni..So mmg takde harapan la nak masuk unikl rcmp tahun ni ? :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh takde ye.. aah..time akak mmg takde 2nd intake.. em tu tak sure la.. tunggu lah 20 jun nie, then mane tau dia ada tulis date utk 2nd intake kan..

      Delete
    2. Saya dah check application status tu but website tu ckp "application still under process" tapi schedule tulis 20th june result released hmm mcm mana ni :(

      Delete
    3. em akak tak taw la dik.. rasanya tak boleh lg.. lgpun esok dah intake.. mungkin offer tu da ditutup..

      Delete
  45. Salam kak. Utk diploma farmasi ni boleh buat appeal tak ? Mcm mana eh ? And kalau appeal tu berjaya bila boleh daftar ? Ada tak kwn2 akak yg masuk programme ni through appeal ? Thanks akak sorry byk tanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.. em, akak rasa tak boleh.. lagi pun registration date sabtu nie then takde 2nd intake.. sorry, akak tak boleh nak bantu.. adik try call UniKL.. then tny psl ni k.. :)

      Delete
  46. Semua soalan berjawab. What a great job you did there. Thumbs up Kak Farah! ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak tlg mane yg mampu je :) thanks dik :)

      Delete
  47. Assalamualaikum kak farah, saya nak tanya kalau borang pendaftaran tu tak lengkap dia ada bagi masa lgi tak? saya kena daftar esok ni. takutlah.

    ReplyDelete
  48. salam dik..akak nk tnya ne..akak da dpt offer degree it kt unikl..akak nk tnya pasal pinjaman mara..akak dpt dip pinter 3 lbh n spm dpt 5 credit termasuk bm n bi..so diorg akan tgk result kedua2 nya ke cmna?sbb ada yg ckp lau guna kelayakan dip untuk mnx mara degree perlu at least 2.5 ke atas n dpt credit bm..so yg mana satu ye..rsau if result spm effect xdpt mara..huhu..:)

    ReplyDelete
  49. Aslm...
    Nak tny setahu saya unikl ada offer degree in pharmacy tp cumanya klo
    Bkk laman web lembaga farmasi...unikl degree course blum dpt pengiktirafan lg..
    So mcm mna ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam..

      sekarang nie baru ada 1st intake and september 2014 nie 2nd intake.. utk dpt pengiktirafan MQA, syaratnya 1st batch kena graduate drpd bachelor of pharmacy then baru MQA bg pengiktirafan.. buat masa nie, MQA tengah buat tinjauan kat student2 bpharm UniKL

      Delete
  50. Akak please reply asap kak. Saya budak matriks and masa spm dpt straight a's. Bukan nak berlagak tp kenyataan saya tak boleh bwk matriks. Dah 3 bulan tp mcm2 masalah quiz tak perform semua. And i am thinking to apply diploma in pharmacy for january 2015 intake. First of all credit hour diploma berapa kak? Abg saya unikl mimet. Dia ckp boleh fly overseas unikl ni. Berapa pointer kelayakan nak fly? Kalau saya ambik pharmacy kan mcm akak ckp mmg byk practical kan. Kirenye bagus lagi practical than theory saya sokong. Nnti nak ambik degree nnti university top ambil tak unikl punya student? Thank you maaf banyak soalan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  51. nak tanya, bila da masuk nanti,
    1.kita akan dengar briefing drp mara tentang pinjaman. pinjaman untuk mara tu nanti ada x dia letak syarat pointer?

    2. setiap bulan akan diberi elaun. bagaimana dengan yuran pengajian? pihak mara uruskan atau pelajar perlu menguruskan sendiri melalui elaun yg diberi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. yup..time orientasi staff bhgian pinjaman akan brief psl pinjaman MARA :) no.. pinjaman MARA takde syarat pointer.. time dah grade, then nak convert pinjaman jd biasiswa, time tu baru ada syarat pointer :)

      2. yes..elaun setiap bulan.. yuran pengajian pihak UniKL dan CIMB Bank dah terus link dgn MARA.. so, yuran pengajian tu akan masuk ke acc kita kejap je.. tp dlm masa yg sama, kita jgn usik duit tu.. nanti pihak bank dgn MARA yg uruskan..

      Delete
  52. every month dapt elaun. so bayaran yuran ipt diuruskan pihak mara atau sendiri pakai duit elaun tu?
    untuk pinjaman mara, ada x diletakkan syarat pointer utk lepasan matrik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pihak mara and bank akan uruskan.. byrn utk yuran pengajian kita tak pyh uruskan sendiri :)

      utk pinjaman, takde syarat pointer utk sapa2 pun :)

      Delete
  53. salam akak, nak tanya . pinjaman mara ni kita buat bila dah masuk unikl ke ? atau setel dulu dirumah sebelum daftar ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam..

      kalau yg borang2 , sijil2 , karangan dgn pengesahan tu boleh je settle kan kat rumah.. tapi mana2 yg tak pasti, bole kiv dlu sbb time orientasi nnt staff bhgian loan akan brief mcm mana nk apply MARA nie.. so, prepare dlu kat rumah, then mana2 yg tak faham tu, boleh terus tny time briefing..lg senang :)

      Delete
  54. Salam akak. 😁 Sy dapat tawaran buat medic dekat rcmp. Sy nak tanya kak, asrama dia sediakan tak? Facilities kat asrama okay tak? Elaun untuk budak medic berapa kak sebulan? Sy daftar masuk bulan September ni 😄 Students medic dekat sana okey tak kak? Sy dah start takut nak buat degree ni 😢

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.. first of all, tahniah dpt medic rcmp :)

      kalau medic, hostel tak disediakan..

      em sorry, akak tak berapa tau sgt psl medic..tp kalau elaun bachelor selalu nya rm600-rm700. so, student medic dpt lebih kurang mcm tu la :D

      medic okay je.. sume okay... hee.. takpe.. mule2 mmg la takut..lama2 insya Allah okay ;) all the best :)

      Delete
  55. Salam kak.. nak tnye. Dkat borang pendaftaran pelajar baru, bahagian surat akuan pembiayaan pelajar, kene ad tandatangan pelajar dihadapan pesuruhjaya sumpah. Macam mane tu ye. Sbb dkat panduan pun x de ckp psal pesuruhjaya sumpah tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam..

      yup..pesuruhjaya sumpah.. em macam mana nk cakap ye.. pesuruhjaya sumpah nie selalu dia ada office mcm pejbat peguam.. tp dia bukan peguam tau! kalau kat tempat akak, dia ada tulis pejabat pesuruhjaya sumpah.. kita kena pegi pejabat tu dgn parents, then kita kena tndatgn dpn pesuruhjaya sumpah tu..

      Delete
    2. akak,, sye lpsn spm 2014. klau sye nk mnx utk thn ni bpe h/b ye? nk tggu result kluar dlu @ sblm kluar?

      Delete
  56. Salam kak. Sy nak tanya, kalau kita dah mohon untuk september intake, dan deadline for acceptance tu dah tamat kita memang tak diterima untuk september intake tu. Sy dah call pejabat dan tanya. Setahu saya, akan ada january intake kan? Kalau kita dah pernah mohon, adakah permohonan kita untuk january intake akan diambil kira? Atau nama kita dah di black list untuk memohon disebabkan tak terima tawaran untuk september intake tu? Mohon penjelasan dari akak thanks :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.. oh yg tu kena call la.. dah call pejabat, then pejabat cakap apa ye?

      Delete
  57. bagi yg dah dapat ptptn masa diploma , macam mane ye kak ? untuk teruskan dengan pinjaman mara ni .

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni untuk bila ye dik? ptptn ni kt uni masa? kalau da dpt ptptn, tak boleh mara.. sbb dlm satu masa tu cuma boleh satu loan jee..

      Delete
  58. Assalamualaikum,kak..saya tngah dilema ni..sya lpasan matrik kos akaun..upu saya x dpt..then sya nk masuk unikl..akak rasa sya boleh x ambil deg. utk kejuruteraan perisian unikl miit sbb kos ni syarat dia kena lulus apa ntah subjek science..tpi saya budak akaun..huhuhu,kalu x boleh,,saya igt nk ambil diploma..apa pendapat akak yg arif ni..?please3..dh brpuluh2 blog dh yg sya bca..blog akak la yg saya komen sbb dh x than..stress,,,hope akak balas .. :(

    ReplyDelete
  59. salam,nak tanye
    untunk pinjaman mara bagi ijazah pointer minimum berape?

    ReplyDelete
  60. Salam akak , nak tanya apa beza e-pendahuluan dengan pinjaman mara tu ye ? And kat borang e pendahuluan tu ade kene isi jumlah yang dipohon , maksudnya jumlah untuk pembayaran ape ye , saya kurang faham .

    ReplyDelete
  61. salam akak... nak tnye elaun untuk buku tahun nie brape eak...??? agk2 bila due date masuk elaun buku untuk tahun nie...???

    ReplyDelete
  62. Kak, nak tanya kalau saya nak apply MARA lepas saya dah masuk degree... ambik ptptn macam mana? kalau result masa degree CGPA pointer tu 2.4 boleh dapat ke?

    ReplyDelete
  63. Assalam..akak..sy nk mnx pndpt akak..sy skrg ni tga study kt matrik sem 2..bln 4 nnti hbs matrik...sy ad apply unikl n alhamdulillah sy dpt dip pharmacy intake january..tpi sy still keliru..sma ada stay matrik dgn pointer around 2.9 ... or accept unikl..?mohon pndpt akak a.s.a.p..tq kak..

    ReplyDelete
  64. assalamualaikum akak :)
    sye plajar lpasan spm14, sye nk try lah mnx utk thn 2015.
    ble ye sye bleh mnx? lps dpt result spm ke @ skrang?

    ReplyDelete
  65. assalamualaikum akak. sye nk tnye ble ye sye bleh mnx? sblm result ke @ lps kluar result exam? sye plajar lpasan spm2014

    ReplyDelete
  66. assalamualaikum,akak. saya ade mohon upu dgn unikl.kalau kte dapat unikl upu nnti reject kita ke atau kita dpt dua2 tawaran and kena pilih salah satu?mohon pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam..

      Dapat dua dua tawaran :) UPU boleh dapat, UniKL pun boleh dapat.. sebab UPU untuk IPTA sahaja.. UniKL ni IPTS :)

      Delete
  67. Assalamualakum akak. Saya dpt offer buat dip in nursing kat unikl rcmp. Tp ayah saya berat nak bagi saya study kat sana sbb dia kata unikl ni swasta n mahal. Lagi satu susah nak cari kerja. So dia suruh saya tggu offer matrik je. Mohon bagi pendapat akak. Thanks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.. sama je act swasa dgn awam.. mahal tu lebih mahal drpd ipta.. kalau nk cari kerja, sama je.. kelebihan kita boleh apply private hospital..

      if nk smbung matrik pun boleh, tu shotcut.. then boleh terus smbung degree

      Delete
  68. assalamualaikum kak..saya dapat tawaran dip fisioterapi..kalau masa pengesahan tu saya tolak boleh mohon tak for intake kedua?.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam..sorry dik.. akak tak sure about nie.. try call pihak UniKL

      Delete
  69. Salam.akak.. Kalau farmasi ni nnti kerja bnyk prmintaan x? And then, asrama kt rcmp unikl ni bpe org ek satu bilik? Hehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.. setakat nie kerja alhamdulillah semua okay.. kita boleh apply either government or private hospital..

      hostel ada yg 3 or 4 orang satu bilik :)

      Delete
  70. Assalamualaikum,
    terima kasih atas pelbagai pencerahan diatas...saya ibu kepada bakal pelajar unikl micet jun 2015....walaupun berbeza jurusan tapi masih dapat banyak informasi yang amat berguna...
    saya doakan selamat maju jaya..
    tq :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.. alhmadulillah.. terima kasih puan. :)

      Delete
  71. Assaalamualaikum akak saya berminat untuk ambil course medic, kalau dapat tawaran ipta dan rcmp. Mana yang lebih baik saya pilih. Dari segi pembelajaran, yuran , pinjaman , posting pekerjaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam..

      kalau dari segi pembelajaran akak tak sure sgt sebab akak tak tau pembelajaran di ipta.. sorry

      kalau yuran, obviously ipta lg murah compare than ipts

      tp.. kalau UniKL ada MARA.. ipta ada ptptn.. and ada scholar tertentu.. selalu nya JPA.. about JPA tu akak tak berapa pasti sgt kalau in medical course.. kalau bab JPA engineering tu akak tau la sikit2

      about Posting, dua dua sama.. sebab mula2 akan terikat dgn government tak kisah either ipta or ipts..

      sorry, akak kurang tau pasal medic.. hope akak jwb soalan adik..

      Delete
  72. Assalamualaikum kak farah saya dap at kos dip farmasi di unikl rcmp lpas saya dah faks smua documents Dan resit Pembayarn rm 250 ..mcm mna kita nak tau kita di terima ke tak..yg kita nak msuk ke unikl

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussam.. tak perlu nak tnggu lg.. lepas dpt offer letter tu, tu dah confirm masuk laa..

      yg rm250 tu cnfirmation daripada kita... so terus settle kan utk kemasukan ke unikl.. takperlu tunggu respond apa apa drpd unikl..

      Delete
  73. Assalamualaikum akak, saya baru bercadang hendak melanjutkan pelajaran ke unikl dalam bidang ijazah kejuruteraan. Oleh itu, saya pergi ke karnival mara untuk menanyakan lebih lanjut mengenai ipts tersebut. Dari situ saya dan ibu saya mendapat tahu info-info mengenai mengenai unikl dan cara pinjaman Mara berfungsi . Di situ, akak yang bekerja di unikl tersebut berkata bahawa sekiranya pelajar unikl mendapat gred purata sebanyak 3.5 ke atas
    Pinjaman Mara akan ditukarkan kepada biasiswa. Jadi, kami pulang dengan yakin bahawa unikl adalah pilihan yang terbaik. Tetapi, kawan ibu saya mempunyai pengalaman tentang unikl kerana anaknya pernah mengambil A-level di situ selama 8 bulan. Selepas itu, anaknya sudah bersiap sedia untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara dan mendapat berita yang tak menyenangkan. Anaknya diberitahu bahawa biasiswa ke luar negara akan ditukarkan kepada loan padahal dia menepati syarat dengan mendapt gred purata 3.8. Alasannya, tabungan mara semakin nipis. Persoalannya sekarang, adakah kes seperti itu pernah terjadi ataupun selalu terjadi ketika ini. adakah akak juga penah mendengar tentang kes ini ataupun terjadi kepada akak sendiri? *sorry panjang sgt kisahnya dan ayt baku. Ini semua kerana terbiasa. Harap akak balas. Terima kasih. Soalan pendek sebenarnya : pernah ke terjadi kes pelajar unikl yg layak mndpt biasiswa terpaksa ditukarkan kepada loan sbb mara mengalami krisis kewangan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.. utk biasiswa ke luar negara..maaf akak tak tau..

      tp tentang tabungan mara semakin nipis tu betul laa..

      sekarang nie MARA dah tak bg biasiswa kepada student dlm negara even pointer 3.5 and above sepeti sebelum ni.. tp still ada diskaun drpd total yuran pengajian tuu.. tak kisah laa 3.8 sekali pun, still tak dpt biasiwa

      Delete
  74. Kak saya dapat rcmp. Saya nak tanya cara pemakaian kat sana mcm mana eh ? Bebas or kne ikut rules?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.. semua course diploma di UniKL RCMP ada uniform.. bukan bebas..adik boleh baca post akak kat blog ni about UniKL RCMP..

      Delete
  75. Assalamualaikum kak farah :) nak tanya klau study kt rcmp ni sebelum daftar diri tu kene ada akaun cimb sendiri ke kak?. Hope akak reply.. 😊😊😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.. yup.. kena ada acc cimb.. nnt elaun semua direct ke acc cimb

      Delete
  76. Asslmualaikum akak . Tq for the entry . Menaikan smngat sya untuk pergi ke unikl . But ,
    Org2 keep saying yg unikl ni swasta n xbagus untuk sya . Diorang suruh tunggu upu (kerajaan) .
    Teruk sgt ka perbelanjaan unikl swasta ?
    My parents ok . Saya pun hati berat ke arah unikl . Tapi ntah lah . Mulut org membuatkan saya ragu2 . Pendapat akak ok ke saya pegi unikl rcmp . Course dip in physiotherapy (btw ni course sya memang nak) . Ok x akk ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.. welcome.. akak tulis depends on pengalaman akak je :)

      tu biasa dik.. masa akak nak masuk UniKL pun ramai yg cakap akak bodoh sebab salah pilih.. tp kalau course ni yg adik minat, why not adik teruskan je.. sbb adik yg nk belajar, bukan orang yg pndai cakap jee.. kadang kadang result upu pun tak best jugak kan.. so ikut gerak hati..ignore orang luar.. just tetapkan niat kita..

      perbelanjaan tu bg akak okay je if kita sedar kita ni student and jgn enjoy sangat, insya Allah elaun bulanan MARA cukup jee..

      jgn ikut cakap orang k? yakin diri sendiri.. akak dulu macam tu..tp alhamdulillah.. ada yg support.. and skrng da habis diploma dah kat UniKL :)

      Delete
  77. Hi kak , saya dapat dip frmasi . Saya dah hntr surat terima dan bayaran penerimaan . mcm mne saya nak tahu yg rcmp dah terima surat saya ye ? Ada email feedback atau online checking ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. if dah hantar, just settle kn application form and dokumen yg diminta.. then nnt pergi sana time registration day :)

      Delete
  78. salam kak.....saya dapat dip radiografi di unikl....dan f6 kemanusiaan...yg mna patut saya ambil....kimia n fiz saya D...bio saya C+...berbekalkan result saya yg mcm ni....apa yg perlu sya pilih....saya dengar radiografi ni x ada degree di unikl...kalau saya dpt pointer elok kat unikl setiap sem....betul ke memang MARA akan taja saya belajar di luar negara....saya ada bukak youtube....ada pelajar tu ditemuramah...kata dia belajar di bhg radiografi dan nak bekerja di luar negara.....memang boleh ke mcm tu......ada apa2 halangan tak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.. kalau untuk radiography akak tak sure sgt.. tp syarat nya lagi longgar drpd diploma farmasi... kalau taja ke luar negara tu pun akak tak sure sbb kalau farmasi, takde pulak setakat nie.. sorry dik.. akak tak tau about radio.. tak boleh nak tolong

      Delete
  79. assalamualaikum.
    nama saya, siti.
    saya dapat tawaran diploma in pharmacy di kpj nilai.

    selain ptptn, mara, zakat, yayasan negeri dan jpa, ada tak mana² biasiswa/pinjaman yg boleh di pohon?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam

      setakat ni tu je yang common but depends kat ipt, boleh apply scholar or loan yang mana.. usually kpj guna ptptn..

      Delete
  80. assalam akak.. sye dpt tawaran dip multimedia unikl miit.. dh hantar borng penerimaan smua.. tp tk tau sama ada pihak unikl terime ke tidak.. dekat laman web tu.. acceptence sye ksong lg. mcm mne tu ye?

    ReplyDelete
  81. assalamualaikum kak blh sy tahu akak punya sosial media sbb sy nk check i utk tanya kan lebih detail ttg dip farmasi and unikl

    ReplyDelete
  82. akak ada media sosial tak macam ig keee sbb i really need to contact you to ask a few questions about diploma pharmacy and unikl hope u reply my comment sis

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete